Nowa ustawa o tachografach z dnia 5 lipca 2018 roku (Dz.U. 2018, poz. 1480) wchodzi w życie 3 września tego roku. Część przepisów będzie jednak obowiązywała od 31 grudnia 2018 r. lub 1 stycznia 2019 r.
Celem nowej ustawy jest przede wszystkim dostosowanie polskich przepisów do prawa unijnego oraz zebranie w jednym akcie prawnym różnych przepisów o tachografach. W zamyśle twórców ma ona poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach.
Ustawa wprowadza przede wszystkim jednolite rozwiązania dotyczące tachografów analogowych i cyfrowych, zawiera także szczegółowe przepisy takich sprawach jak: homologacja tachografów; prowadzenie działalności w zakresie instalacji, sprawdzania, przeglądów i napraw tachografów, kwalifikacje techników warsztatu, opłaty za czynności organów administracji miar oraz karty do tachografów cyfrowych.
Najważniejsze regulacje, które znajdują się w ustawie to:
– Zasady funkcjonowania warsztatów
Ustawa wprowadza nowe zasady instalacji, naprawy i sprawdzania tachografów, określa też dokładnie, na jakich zasadach udzielane jest zezwolenie na prowadzenie warsztatów. Pojawia się możliwość wydania jednego zezwolenia na serwisowanie wszystkich rodzajów tachografów. Do przeprowadzania czynności instalacyjnych i serwisowych uprawnieni są tylko technicy warsztatów, którzy posiadają stosowne certyfikaty i którzy muszą uczestniczyć w okresowych szkoleniach co najmniej raz na cztery lata (rozdział 3 i 4 ustawy). Serwisy, które nie zatrudniają wykwalifikowanych techników, mogą uzyskać zezwolenie od prezesa GUM na prowadzenie działalności na okres nie dłuższy niż dwa lata, aby mogły się w tym czasie dostosować do nowych przepisów (art. 66).
W celu zmniejszeniu ryzyka popełniania oszustw wprowadzone zostały rozwiązania zwiększające wiarygodność danych warsztatów. Między innymi podmioty, których działalność może naruszać bezpieczeństwo tachografów, a także te, które wykonują przewóz drogowy pojazdem objętym obowiązkiem instalacji i użytkowania tachografu, nie mogą prowadzić działalności serwisowej tachografów (art. 12).
– Zakaz produkcji urządzeń manipulujących
Produkcja, dystrybucja, reklama, sprzedaż lub udostępnianie w inny sposób urządzeń, przedmiotów, oprogramowania do podrabiania lub przerabiania danych z tachografu grozi karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do dwóch lat (art. 25 i 50).
– Kontrola tachografów
Funkcjonariusze odpowiednich służb (Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Służba Celno-Skarbowa, Straż Graniczna, Państwowa Inspekcja Pracy) w przypadku podejrzenia podłączenia do tachografu urządzenia służącego do podrabiania lub przerabiania danych z tachografu mogą skierować pojazd do warsztatu w celu sprawdzenia, czy nie doszło do manipulacji. W przypadku wykrycia niedozwolonych urządzeń koszt badań i przywrócenia tachografu do prawidłowego działania ponosi przewoźnik. Jeśli badanie nie wykryje nieprawidłowości, koszty badań ponosi państwo (art. 26).
– Karta kierowcy
Ustawa reguluje sprawy związane z wydawaniem kart do tachografów. Pojawia się na przykład możliwość wydawania czasowych i nieodnawialnych kart kierowcy (na nie więcej niż 185 dni) dla kierowców zatrudnionych przez polskie firmy, a którzy nie mieszkają w krajach Unii Europejskiej i państwach-stronach umowy AETR (art. 44 ust. 3 pkt 1 lit. f).
Oprócz nowej ustawy o tachografach od 3 września wchodzi w życie nowy taryfikator opłat za nieprawidłowości przy użytkowaniu tachografu. Kwestie te regulują zmiany w ustawie o transporcie drogowym z 2001 r. (zob. link do drugiego artykułu).
Link do pełnej treści nowej ustawy o tachografach w Internetowym Systemie Aktów Prawnych znajduje się poniżej:
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001480