Założeniem zmian jest lepszy nadzór nad rynkiem przewozowym w Polsce, eliminacja nieuczciwej konkurencji i ochrona polskich przewoźników przed nieuczciwymi przewoźnikami spoza Unii Europejskiej.
Ustawa wprowadza nowy wykaz naruszeń (taryfikator kar) z klasyfikacją naruszeń: PN – poważne naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, NN – najpoważniejsze naruszenie, ma to usprawnić mechanizmy kontrolne między różnymi krajami Unii. Z tą klasyfikacją związane jest postępowanie w sprawie spełniania wymogu dobrej reputacji, które będzie mogło być wszczęte w przypadku częstych naruszeń.
Zmianie ulega tryb nakładania kar, z wykroczeniowego na administracyjny, na zarządzających transportem. Najwyższa kara za wszystkie naruszenia dla zarządzających wyniesie 3 000 zł podczas jednej kontroli. Z kolei maksymalna kara dla przewoźnika podczas jednej kontroli drogowej wzrośnie do 12 000 zł (nowy art. 92a ustawy transporcie drogowym)
Nowe przepisy przewidują, że przypadku wykonywania operacji transportu intermodalnego (przewóz ładunków więcej niż jednym środkiem transportu) wysyłający jest obowiązany sporządzić i przekazać przewoźnikowi drogowemu deklarację określającą masę kontenera albo nadwozia wymiennego określoną w sposób zgodny ze stanem rzeczywistym. Podczas wykonywania tego typu transportu przewoźnik jest obowiązany okazywać podczas kontroli na żądanie uprawnionego organu wspomnianą wyżej deklarację (nowy art. 31a).
W wykazie naruszeń (w formie załączników do ustawy) pojawiają się nowe kary, np. za: brak symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia dziennego okresu pracy, przekroczenie dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy, jeżeli praca jest wykonywana w porze nocnej.
Kary w nowym wykazie wyraźnie wzrosły. Najwyższe kary wynoszą 12 000 zł i obejmują na przykład następujące naruszenia:
– wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego zezwolenia – 12 000 zł;
– wykonywanie transportu drogowego bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub bez wymaganej licencji – 12 000 zł;
– wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego: 1) bez posiadania w pojeździe certyfikatu potwierdzającego spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu wymaganego odpowiednio do posiadanego zezwolenia; 2) pojazdem niespełniającym warunków określonych w certyfikacie potwierdzającym spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu – 12 000 zł.
Drastycznie wzrosły kary za nieprawidłowe stosowanie tachografów i stosowanie urządzeń podrabiających dane z tachografu:
– wykonywanie przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym w wymagany tachograf posiadający świadectwo homologacji typu – 10 000 zł;
– wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, przyrząd rejestrujący, czujnik ruchu, urządzenie zewnętrzne GNSS lub urządzenie wczesnego wykrywania na odległość, nieposiadające świadectwa homologacji typu lub tachograf lub powyżej wymieniony element składowy tachografu, który został podrobiony lub przerobiony – 10 000 zł;
– podłączenie do tachografu niedozwolonego urządzenia lub przedmiotu wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania danych rejestrowanych przez tachograf lub korzystanie z tego urządzenia lub przedmiotu – 10 000 zł;
– fałszowanie ewidencji czasu pracy lub odmowa udostępnienia jej kontrolerom – 8000 zł;
– ukrywanie, likwidowanie, niszczenie, podrabianie lub przerabianie danych zarejestrowanych na wykresówkach lub przechowywanych i pobranych z tachografu lub karty kierowcy – 10 000 zł.
Pełen tekst ustawy (wraz z załącznikami) zmieniającej ustawę o transporcie drogowym można znaleźć w Internetowym Systemie Aktów Prawnych. Link znajduje się poniżej.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001481
Na koniec należy również przypomnieć, że we wrześniu wchodzi w życie nowa ustawa o tachografach. Zobacz również artykuł na ten temat: